fredag 30. april 2010

Wien I






Mamma kom på besøk før påske. Vi hadde en dag i Linz, før ho og jeg og tante Marit reiste til Wien for noen dager, og så videre til Salzburg før vi dro hjem. Det var min første gang i Wien, og vi hadde for det meste strålende vær og fikk sett en god del. Men byen er kjempesvær, så man må velge ut litt hva man skal se når man bare er der noen dager. Heldigvis bor jeg bare 1 1/2 time fra Wien med tog, og har allerede vært der tre ganger.

Vi begynte med å besøke Strauss i byparken (se siste bildet). Gullstatuen med den hvite buen bak, er liksom et av Wiens landemerker, så greit å få med seg. Og så gikk vi litt rundt i byen og så på Stephansdomen, Hofburg (1. bilde), og runden med rådhuset (bilde 2), parlamentet, diverse museer, hofburgteateret og universitetet. Det var ganske mange turister i byen, og hestedrosjene (de bruker lue!!) hadde mye å gjøre.

Et av høydepunktene den første dagen var Altwiener Ostermarkt. Et stort påskemarked med mange tusen håndmalte egg! Klarte ikke å få tatt bilde av hele på en gang, men over er en liten bit av det. Utrolig fasinerende! Endte med at vi kjøpte med oss en god mengde egg hjem. Mamma pakka sine i kofferten og jeg tror ho angra litt på det hele hjemveien (spesielt etter å ha vært vitne til den behandlinga kofferten hennes fikk i det den ble lempa inn i flyet, fra vindusplassen sin i flyet), men de kom hele hjem.


2 kommentarer:

  1. Så kjekt med oppdatering frå deg!
    Kjenne eg skulle ønske eg var på veg til deg nett no, slik planen i utgangspunktet var. Men,men, kanskje vi kan reise på tur til Wien ein gang og so kan du vere min personlige guide ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det høres ut som en god plan:)

    SvarSlett