fredag 30. april 2010

Hundertwasserhaus






Andre dag i Linz var palmesøndag. Etter en visstnok urolig natt med skyting og skriking ute på gata (jeg sov godt hele natta, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro), våkna vi til korpsmusikk og messing utenfor. Den katolske kirka tvers over veien hadde flyttet påskeprosesjonen sin til idrettsplassen ved siden av, og vi hadde vindusplasser med utsikt over hele greia - i alle fall til de starta selve prosesjonen.

Kusina mi var i byen med bil, og vi tok turen til slottet Schönbrunn som ligger litt utenfor byen, gikk litt inne i sentrum og besøkte Hundertwasserhaus. Hagen i Schönbrunn er nok finere på sommerstid, og der fikk vi med oss den eneste regnskuren på turen, men vi hadde god utsikt til byen derfra og fikk med oss enda ett påskemarked.

Det store høydepunktet for min del var besøket til Hundertwasserhaus. Jeg hadde bare sett blasse foto i en gammel tyskbok av huset. Og bildene fra kameraet mitt er ikke de beste heller, men det er et utrolig fasinerende hus!! Masse farger, ikke en rett linje eller rett trappetrinn, trær som vokser ut på usannsynlige steder, plutselig en statue av en løve eller en spillebrikke; rett og slett herlig! Hundertwasser har laget en del andre bygninger i Østerrike også, et hus til i Wien som vi kjørte forbi, noen søyler i turområdet i Wien, et hotell og en autobahnrasteplass blant annet. Absolutt noe som MÅ ses!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar