mandag 17. mai 2010

17. mai er vi så glad i...




Min aller, aller første 17. mai i utlandet..

Har ikke sett noe barnetog, borgertog, russetog eller lignende. Har ikke hørt en eneste laaaang 17. mai-tale om krigstiden, etterkrigstiden, glade barn, Bergen eller noe annet. Har ikke gått rundt i trange bunadsko hele dagen. Har ikke sunget nasjonalssangen eller nystemten. Har ikke sett en eneste heliumsballong på rømmen.

Har ikke hørt et eneste buekorps:)

Men jeg:

  • Starta dagen tidlig med østerriksk frokost, men i det minste med norsktalende selskap.
  • Har sett en smilende unge kaste seg over skjea med most gulrot (ikke akkurat is, men glade barn hører vel til på 17. mai?)
  • har bakt 4 kringler
  • hoppa inn i (region)toget i Salzburg og gått ut av toget igjen
  • har spist en (faktisk!) utrolig god "gull" is!!!
  • viftet litt med det skrukkete flagget mitt
  • har reflektert litt over underlige strofer i enkelte nasjonalsanger...("Med en lyseblå tiltro til landet"???)
  • har spist melkesjokolade (ikke fordi det er en typisk ting å gjøre på 17. mai, men fordi det er en av de få Norge-effektene jeg hadde tilgjengelig..)
  • måtte bruke solbriller!!
  • har følt meg veldig patriotisk
  • skal avslutte dagen med den kjære, gamle 17.mai-tradisjonen (M:lever den fortsatt?); å spise hockeypulver
  • har lengta hjem...



Åja, også kjeda meg littebittegrann og derfor lekt litt med kameraet...


Hipp, hipp, hurra hurra hurra;)

1 kommentar: